Multihulls
Multihulls (letterlijk: meerrompen) is de verzamelnaam voor catamarans en trimarans. Catamarans en trimarans zijn prettige, veilige en stabiele toer- en wedstrijdschepen. Ideaal voor zeilen met de familie, kleine kinderen, vrienden en recreatief toerzeilen. Bovendien behalen ze door het snelheidspotentieel hoge daggemiddelden en zijn ze bij uitstek geschikt om mee te racen. Daarnaast heeft een multihull een groot voordeel in vergelijking met een monohull: weinig diepgang. Op het Wad kun je overal zeilen en droogvallen kan op de mooiste plekjes.
Onze leden zeilen overal, van IJsselmeer tot een Rondje Atlantic en soms de wereld rond!
Catamaran
Een catamaran heeft twee kano-achtige rompen. Deze zijn met balken aan elkaar verbonden. Daartussen zitten netten of een brugdek. De grotere catamarans hebben vaak een kajuit op het brugdek of anders hebben ze accommodatie in de rompen.
De kleinere cats zeilen vaak vanaf het strand of op meren. Ze zeilen makkelijk een romp uit het water, dus scheef.
Kajuitcatamarans varen met beide rompen in het water, er is veel comfort doordat ze niet scheef gaan. Onderweg kan bijvoorbeeld makkelijk gekookt worden.
Trimaran
Een trimaran heeft drie rompen. Een vrij grote in het midden met aan iedere kant een kleinere uitlegger. De meeste trimarans zijn zo groot dat je in de hoofdromp kunt slapen. Meestal is er minder binnenruimte dan in een monohull.
De uitleggers kunnen inklapbaar zijn zodat ze niet veel ruimte innemen in een jachthaven. Ook kan de boot dan makkelijk op een trailer.
De trimarans zijn over het algemeen lichter en sneller dan de kajuitcatamarans. Snelheidsrecords worden tegenwoordig meestal gebroken door trimarans. Ze gaan wel schever dan catamarans, in extreme situaties varen ze met alleen één drijver in het water.
Prauw
Een prauw bestaat uit een vrij grote romp en een kleine uitlegger. De prauwen uit de Pacific varen met de uitlegger als een soort trapeze aan de loefzijde. Ze gaan niet overstag maar shunten, daarbij wisselen de voor- en de achterzijde van de boot. De mast staat in het midden van de hoofdromp en het zeil wordt helemaal omgedraaid. De stuurpeddel wordt meegenomen naar de nieuwe achterzijde.
Er zijn veel variaties mogelijk. Recenter zijn er ook prauwen ontworpen die de uitlegger aan de lijzijde houden of die wisselend de uitlegger aan loef of lij hebben. Dan kan er een normaal tuig op en een normaal roer aan. De Blind Date (zie foto) heeft de mast op de uitlegger en wisselt de vaarrichting.