Jubileum 55 jaar CTC

55 jaar Catamaran en Trimaran Club

Jubileum in Den Helder

De Catamaran Trimaran Club, de vereniging van multihullzeilers in Nederland, bestaat dit jaar alweer 55 jaar! Dit jubileum vieren we van donderdag 24 augustus tot zondag 27 augustus met een feestelijk evenement in Willemsoord, de sfeervolle haven van Den Helder. Op deze voormalige scheeps- en onderhoudswerf voor de Koninklijke Marine hopen we veel catamarans en trimarans in allerlei soorten en maten te mogen verwelkomen. De jachthaven is omgeven door monumentale panden, historische schepen en twee droogdokken. Op het terrein valt veel te ontdekken, zoals het lichtschip in de museumhaven, het Reddingsmuseum, het Marinemuseum met originele duikboot, een wrak uit 1620, gezellige terrasjes en nog veel meer.

Gezellig en sportief

Het belooft een gezellig club- en zeilfestijn te worden met diverse activiteiten en veel bezoekers aan de vrolijke botenparade in de haven. Er is ruim tijd gereserveerd om elkaar te ontmoeten en bij elkaar aan boord te kunnen stappen. Het uitwisselen van ervaringen met mensen met dezelfde interesse is tenslotte één van de charmes van zo’n bijeenkomst. De community van multihullzeilers strekt zich ook uit buiten Nederland: we verwachten zeilers uit België en Duitsland en waarschijnlijk ook enkele Franse en Engelse deelnemers. Zij zijn van harte welkom! Uiteraard staat voor de sportieve zeilers een uitdagend wedstrijdprogramma op de agenda. Er wordt gezeild op de Waddenzee (Gat van de Stier) om de Henk Eggink Trofee.

Het jubileum is aan het eind van de vakantieperiode gepland; we hopen dat de meeste leden dan weer teruggekeerd zijn van mooie zeilavonturen met sterke verhalen.

Wij hopen jullie in groten getale al dan niet met boot in Den Helder te treffen.

Het CTC-55 team,
Eric Mullink, Christina Stam, Ernst Steinraht, Gerard Hahne, Ariella Bijl

Programma

Donderdag 24 augustus

Aankomst van de schepen in Willemsoord. Ontvangst en registratie van de deelnemers in het Havenkantoor (gebouw 41) van 14.00 tot 18.00 uur.

Van 19.00 tot 21.00 uur is iedereen welkom voor de borrel en de officiële opening in de mastenloods van de Scheepstimmerwerkplaats, gebouw 73 (Medemblikkerloods).

Vrijdag 25 augustus

Van 9.00 tot 16.00 uur worden de wedstrijden om de HET gezeild op de Waddenzee.
Voor degenen die niet aan de wedstrijden deelnemen is er ’s ochtends om 10.00 uur een rondleiding over de voormalige Rijkswerf Willemsoord. ’s Middags is er om 14.00 uur de mogelijkheid om onder leiding van een gids een bezoek te brengen aan het Reddingmuseum.

’s Avonds is er een vragenuurtje met Hanneke Boon, James Wharram Designs.

Van 18.00 tot 21.00 uur is er een barbecue én heerlijke vers gerookte vis in de mastenloods van de Scheepstimmerwerkplaats, gebouw 73 (Medemblikkerloods).

Zaterdag 26 augustus

Van 9.00 tot 15.00 uur worden de wedstrijden om de HET gezeild op de Waddenzee.
Voor de niet-zeilers is een rondleiding bij het Marinemuseum georganiseerd, ’s ochtends om 10.30 uur.

’s Middags van 12.00 tot 16.00 uur: bezoekers die interesse hebben in het varen op een multihull willen we gelegenheid geven om aan boord te kijken en eventueel een stukje mee te varen.

Om 17.00 uur is de borrel en prijsuitreiking in restaurant Stoom in gebouw 60D, met aansluitend om 19.00 uur een gezellig buffet-diner; einde om 22.00 uur.

Zondag 27 augustus

Van 9.00 tot 10.30 uur is de officiële sluiting met zelf-meegebrachte koffie en gebak. Bij mooi weer zien we elkaar bij het Sluisdeurenpodium; bij slecht weer in de loods van de Scheepstimmerwerkplaats.

Voor iedereen die nog wat langer blijft én van kunst houdt is er een rondleiding in het unieke kunstproject de Nollen, om 15.00 uur.

Ons 55-jarig jubileum gaan we vieren in Willemsoord, de voormalige Marinewerf in Den Helder, een haven met een rijke historie. Vanwege de strategische ligging van Kaap Den Helder werd dit complex begin negentiende eeuw op initiatief van Napoleon ontworpen, en na zijn val in opdracht van koning Willem I gebouwd. Er kwamen fraaie gebouwen zoals sloepenloodsen, werkplaatsen en magazijnen. Ook een scheepshelling en twee droogdokken, die nog steeds gebruikt worden: in één ligt permanent het historische schip Bonaire, in het andere droogdok staan nog regelmatig schepen voor onderhoud. Na de sluiting van de Rijkswerf is het complex vanaf 1995 geheel gerenoveerd en hebben de gebouwen nieuwe bestemmingen gekregen.

Monumenten

Vanuit de moderne jachthaven die hier aangelegd is heeft men fraai uitzicht op een aantal van deze monumentale panden, op het ramschip de Schorpioen, de mijnenveger Abraham Crijnssen, de Bonaire, en twee gerestaureerde hijskranen.

Rondom het Willemsoord-complex ligt de Museumhaven. Hier liggen allerlei historische bedrijfsvaartuigen te pronken; grote blikvangers zijn het Lichtschip Texel en de Zr.Ms.Bonaire.

Musea

Verder bevinden zich hier het Reddingsmuseum Dorus Rijkers en het Marinemuseum waar u 500 jaar marinegeschiedenis kunt ervaren en een originele duikboot kunt bezichtigen. In een glazen paviljoen bevindt zich het wrak Samuel. Een koopvaarder van het type pinas uit ca. 1620. Het is nu prachtig geconserveerd. En uiteraard zijn er veel gezellige terrasjes!

Uitstapjes

Buiten Willemsoord valt ook nog genoeg te beleven, voor wie even een niet-nautische activiteit wil. Even uitwaaien op de zeedijk langs het Marsdiep, met uitzicht op Texel en de Razende Bol, bijvoorbeeld. Of een bezoek aan het Atlantikwall Centrum, waar een interactieve expositie over deze verdedigingslinie te bekijken is. Of een uitstapje naar kunstproject de Nollen: een wandeling door dit binnenduin leidt langs grote stalen sculpturen, langs bouwsels waar je van donker, via een ondergrondse toegang, weer in een lichte ruimte komt. Binnen twee van de gebouwtjes bevinden zich schilderingen die de gehele binnenruimte omvatten.

De haven

In de jachthaven is één lange steiger voor ons gereserveerd, waar we dubbel kunnen liggen. Verder kunnen we ‘stapelen’ aan een aantal kopsteigers en langs de steiger tussen de boxen. Mogelijk zijn ook enkele boxen beschikbaar. Er bevinden zich twee moderne, ruime sanitaire voorzieningen; ook wasmachines en drogers zijn aanwezig. Verder kan er diesel getankt worden en is er een vuilwaterpomp.

De toegang tot de jachthaven vanuit zee is via de Zeedoksluis; tijdens het jubileum zal deze zoveel mogelijk open staan, afhankelijk van het getij, zodat we vlot door kunnen varen. Op overige momenten moet geschut worden; dit kan op de volgende tijden: 8.00 uur – 12.00 uur en 15.00 uur – 21.00 uur. Er is momenteel een sluis in aanbouw die toegang geeft vanuit het Noordhollands Kanaal, de Boerenverdriet-sluis; echter het is nog niet bekend wanneer deze klaar zal zijn. Alternatief is dan via de Koopvaardersschutsluis en Zeedoksluis. Bezoekers die van het IJsselmeer komen via de Stevinsluis in Den Oever moeten er rekening mee houden dat je tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur alleen kunt meeliften met de beroepsvaart.

Zonder boot

Voor wie niet met de boot komt: er zijn ook een camperplaats en een Bed & Breakfast op Willemsoord. En uiteraard hotels in de omgeving, zoals Land’s End, met uitzicht op de Waddenzee.

Musea / rondleidingen

Vrijdagochtend

Een gids geeft een rondleiding over het hele terrein van Willemsoord en zal vertellen over de geschiedenis, architectuur en de bijzondere schepen die hier te bewonderen zijn.

Start: 10.00 uur
Duur: ca. 2 uur
Vertrek: bij het Informatiecentrum, gebouw 52A
Kosten: €6,- p.p., ter plaatse betalen


Vrijdagmiddag

Bezoek aan het Reddingmuseum Dorus Rijkers met gids.

Woeste zeeën, gestrande schepen en uitrukkende reddingboten. Beleef het in het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Het museum vertelt de geschiedenis van het Nederlandse reddingwezen op zee. Voor jong en oud is van alles te zien en te doen. Ervaar een echte redding in de VR-experience, waarbij je bemanningslid bent aan boord van de Nh1816. Houd je staande in windkracht 10 in de windtunnel, beleef de wilde zee met de vaarsimulator en verstuur zelf een bericht in morse. Met het Heldenspel kun je testen of je geschikt bent om redder te worden. Iedere schoolvakantie vinden extra activiteiten plaats.

Start: 14.00 uur
Duur rondleiding: 1 – 1,5 uur
Kosten: rondleiding betaald door de CTC. Entree volwassenen €11,-, kinderen €7,-, groepstarief v.a. 15 pers.: €9,- p.p., ter plaatse betalen. Gratis voor KNRM-leden en Museumkaarthouders.


Zaterdagochtend

Marinemuseum
In het torentje wandel je in zes zalen door de rijke geschiedenis van de Nederlandse marine.
Je maakt kennis met onze Nederlandse zeehelden uit de Gouden eeuw, leert over de overgang van zeil naar stoom en leeft mee met de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. In de interactieve tentoonstelling ‘Schip en werf’ kan de bezoeker klinken, lassen, touw knopen, lading hijsen of het geschut bedienen. Ontdek in de tentoonstelling Navy Games meer over de wisselwerking tussen marinespellen voor amusement en voor het opleiden van marinepersoneel. Ook het ramschip Schorpioen en de mijnenveger Abraham Crijnssen zijn te bezichtigen, en niet te vergeten een echte onderzeeër, de Tonijn!

Start rondleiding: 10.30 uur
Duur: ca. 1,5 uur
Kosten: rondleiding betaald door de CTC. Entree volwassenen €12,-, kinderen €7,50, groepstarief: €10,50 p.p., ter plaatse betalen. Museumkaart/Vriendenloterij gratis.

Of combikaart Reddingmuseum en Marinemuseum: €18,00 volwassenen / €12,00 kinderen.


Zondagmiddag (voor de kunstminnende blijvers)

Kunstproject de Nollen
Een wandeling door dit binnenduin leidt langs grote stalen sculpturen, langs bouwsels waar je van donker, via een ondergrondse toegang, weer in een lichte ruimte komt. Binnen twee van de gebouwtjes bevinden zich schilderingen die de gehele binnenruimte omvatten.

Start: 15.00 uur
Duur 1,5 uur
Kosten: €15,-, Museumkaart gratis. Rondleiding inbegrepen. Bij voldoende belangstelling kunnen we een privégids regelen (entree plus € 50,- voor de privégids)
Bereikbaarheid: 10 min. lopen naar station, 5 min. met de trein naar Den Helder Zuid; ingang Nollen is naast het station.

Inschrijven

Inschrijven kan tot en met zondag 13 augustus, maar let op: vol = vol. Er is plek voor maximaal 45 multihulls tijdens het jubileum. Voor meer informatie of wijzigingen: redactie@ctcnederland.nl

Kosten

Het inschrijfgeld (inclusief de borrels en maaltijden) is:
– voor CTC-leden €50,- per persoon (kinderen €25,-)
– voor niet-leden €56,25,- per persoon (kinderen €28,-)
In het bevestigingsformulier dat automatisch verstuurd wordt na inschrijving, staat hoe je kunt betalen.

Het liggeld (1,75 per meter per nacht) en de toeristenbelasting (1,58 p.p.p.n.) betaal je zelf bij de havenmeester.

De entree voor de musea betaal je ter plaatse, de rondleidingen worden betaald door de CTC, details staan onder het kopje ‘musea’.

Inschrijfformulier

De inschrijving is gesloten.

Vergeet niet een kijkje te nemen in de jubileumwinkel!

Zeil mee met een multihull

Met het evenement willen we ook medewatersporters kennis laten maken met meerrompschepen. In de haven is een interessante collectie te aanschouwen: van de sportieve trimarans van Dragonfly of Farrier en de grote toercatamarans van de Franse werven als Lagoon en Catana tot de snelle Havkats, Graingers en de interessante one-off’s van zelfbouwers. Een unieke kans om al die verschillende typen naast elkaar te kunnen te zien en te vergelijken. Op de deelnemende boten zal een informatiebordje worden bevestigd met gegevens van het schip. Belangstellenden kunnen eventueel een kijkje nemen aan boord en een aantal cats en tri’s ligt klaar om met serieus geïnteresseerden een stukje te zeilen en naar het wedstrijdveld op zaterdagmiddag te kijken.

U dient zich vooraf aan te melden via onderstaand formulier of een e-mail aan de organisatie. Als u specifiek belangstelling heeft voor een bepaald type schip kunt u dat ook aangeven. Let op: er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en een en ander is afhankelijk van de weersomstandigheden. Via e-mail wordt u op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen in het programma.

    Aanmeldformulier voor meezeilen op een multihull

    Het aantal plaatsen is beperkt. Om deze goed te verdelen willen we graag iets meer van je weten.

    Heb je interesse in een bepaald type multihull?

    En voor onze nieuwsgierigheid nog een laatste vraag:

    Jubileumwinkel

    In de jubileumwinkel vind je kleding, petjes, tassen, voor elk wat wils. Mis je nog iets? mail dan de redactie.

    Het verstand van Poeh – Kraken 33

    Schipper: Karst Hoogenboom
    Ontwerper: Lock Crowther
    Bouwer: Kees Hoogenboom
    Bouwjaar: 1978
    Lengte x breedte: 10 x 6,9 meter
    Diepgang: 0,5 / 2 meter
    Gewicht: 2000 kg

    Adelaide – TEK-35

    Schipper: Paul Hofman
    Ontwerper: John Shuttleworth
    Bouwer: TEK Composites, Stoney Creek Ontario, Canada
    Bouwjaar: 2001
    Lengte x breedte: 10,60 x 7,45 meter
    Diepgang: 0,50 / 2,40 meter
    Gewicht: 5300 kg in cruising mode
    Zeiloppervlak: grootzeil + voorzeil 49,6 + 23,4 = 73 m²
    Maximum zeiloppervlak: 133 m²
    Vaargebied: Noordwest-Europa en Scandinavië.
    Bijzondere reizen: 2001 van Lake Ontario, via Lake Erie en het Erie Canal naar New York, 2021 van Nederland naar de Botnische Golf en terug

    Noor – TC 999

    Schipper: Eric Mullink
    Ontwerper: Ulf Tolfsen
    Bouwer: Arild Tolfsen
    Bouwjaar: 1981
    Lengte x breedte: 10,0 x 6,4 meter
    Diepgang: 0,5 – 1,5 meter
    Gewicht: 3,3 ton
    Vaargebied: Scandinavië en Noordwest Europa.
    Bijzondere reizen: Wij hebben het schip vorig jaar gekocht in Noorwegen van de nicht van de bouwer en haar via de Zweedse westkust, Denemarken en Duitsland naar Durgerdam gevaren. Daarvoor heeft ze altijd in Scandinavië gevaren met als verste tocht een oversteek naar Schotland.

    Equinox – Kurt Huges trimaran

    Schipper: Renzo van der Plas
    Ontwerper: Kurt Hughes
    Bouwer: Bob
    Bouwjaar: 2002
    Lengte x breedte: 11.50 x 10 meter
    Diepgang: 2.60 meter
    Gewicht: 4000 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 76 m²
    Maximum zeiloppervlak: 160 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee, Oostzee, Noordzee, Kanaal, Golf van Biskaje, Middellandse Zee, Atlantische Oceaan, Cariben. We zijn twee keer naar de Cariben en terug gevaren, daarnaast ook nog een rondje Oostzee en afgelopen jaar heen en weer langs de Franse kust in het Kanaal. Zie ook lifeatsea.nl

    Maurie – Seawind 1160

    Schipper: Christina Stam
    Ontwerper: Richard Ward
    Bouwer: Mariglass, Balmain, Australie
    Bouwjaar: 2008
    Lengte x breedte: 11,60 x 6,50 meter
    Diepgang: 1,20 meter
    Gewicht: 10,5 ton
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: grootzeil 62 m² / fok 22 m² / screacher 62 m²
    Maximum zeiloppervlak: 124 m² / 165 m² met spinnaker
    Vaargebied: Wadden, Noordzee, IJsselmeer, Oostzee
    Bijzondere reizen: 2019 Zweedse Oostkust tot Stockholm, 2022 Denemarken, rondje Funen.
    Reizen met vorige eigenaar: New York – Nova Scotia en Intercoastal Waterways, USA; Engelse kust en Kanaaleilanden

    Thundercat – Suncat 30 catamaran

    Schipper: Wim Van Houdt
    Ontwerper: Derek Kelsall
    Bouwer: Bayside Marine (werf Derek Kelsall)
    Bouwjaar: 1989-1990
    Lengte x breedte: 8.99 x 5.50 meter
    Diepgang: 0.40 – 1.80 meter
    Gewicht: 3700 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: ± 35 m² / ± 11 m²
    Maximum zeiloppervlak: ± 96 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Wij zwerven gans de zomer voornamelijk door het zuiden van Nederland, vroeger vakantietrips naar zuidkust UK tot Wight.

    Hunky Dory – Trimaran

    Schipper: Ernst Steinraht
    Ontwerper: Woods/Baartman
    Bouwer: A. Baartman
    Bouwjaar: 2004
    Lengte x breedte: 12 × 7 meter
    Diepgang: 1,1 meter
    Gewicht: 6500 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 47/23 m²
    Maximum zeiloppervlak: 170 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Wad en Noordzee. Portugal, Engeland, Frankrijk, Horta, Carib.

    Zazou – Starck 852 (Piana 30)

    Schipper: Pieter Scargo
    Ontwerper: Bertrand Desray
    Bouwer: Chantier Bertrand
    Bouwjaar: 1994
    Lengte x breedte: 9,20 x 4,90 meter
    Diepgang: 0,70 meter
    Gewicht: 2200 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 31 / 11 m²
    Maximum zeiloppervlak: 42 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Zeeland, Noordzee, Oostzee

    Kehaar – Seawind 1190 Sport

    Schipper: J.W. van Crevel
    Ontwerper: Seawind
    Bouwer: Seawind
    Bouwjaar: 2019
    Lengte x breedte: 12 x 6.5 meter
    Diepgang: 0,7 / 2,1 meter
    Gewicht: 7000 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 61 / 24 m²
    Maximum zeiloppervlak: 184 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Eerste/vorige eigenaar voer van Vietnam (werf) naar East Coast USA, 16000 nm.

    Sant Dorig – Catana 40 S

    Schipper: Bram van Leeuwen
    Ontwerper: Lock Crowther
    Bouwer: Catana
    Bouwjaar: 1992
    Lengte x breedte: 12 x 6 meter
    Diepgang: 90 cm
    Gewicht: 9 ton

    Calypso – F-24

    Schipper: Tom Siemerink
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Corsair
    Bouwjaar: 1996
    Lengte x breedte: 7,30 bij 5,00 meter
    Diepgang: 0,3 meter
    Gewicht: 1275 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 23/11 m²
    Maximum zeiloppervlak: 69 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Wadden, IJsselmeer, Noordzee

    Jan Rap – Corsair F27

    Schipper: J van der Veen
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Corsair
    Bouwjaar: 1994
    Lengte x breedte: 8.25 x 5.80 meter
    Diepgang: 0.4 – 1.5 meter
    Gewicht: 1400 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 29 / 16 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Binnen- en kustwateren

    Twabak – Fountaine Payot Maldives

    Schipper: Egbert Mulder
    Ontwerper: M.Joubert, B. Nivelt
    Bouwer: Fountaine Payot
    Bouwjaar: 1993
    Lengte x breedte: 9,6 x 5,30 meter
    Diepgang: 1 meter
    Gewicht: 5 ton
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 m² / 18 m²
    Maximum zeiloppervlak: 84 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Zuid-Bretagne naar Nederland zomer 2023. Daarvoor hebben drie Franse eigenaren met het schip gevaren.

    Thriller – F-32R

    Schipper: Arno Molenaar
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Arno Molenaar
    Bouwjaar: 2018
    Lengte x breedte: 10 x 7 meter
    Diepgang: 2,05 meter
    Gewicht: 1680 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 53 m²
    Maximum zeiloppervlak: 91 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer / Wadden en met trailer naar het buitenland

    Wawaru – Somersault 26

    Schipper: Klaas Parrel
    Ontwerper: Dick Newick
    Bouwer: Bill Murphy (Chicago)
    Bouwjaar: 1989
    Lengte x breedte: 800 x 600 cm
    Diepgang: 1,5 m
    Gewicht: 1000 kg (rating gemeten)
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 20/13 m²
    Maximum zeiloppervlak: 65 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Ketelmeer, IJsselmeer, Wadden, 2016 naar Wight , Curacao/Aruba/Bonaire/Aves (Venezuela)

    Let’s Tango – Corsair 28EC

    Schipper: Marcel en Wilma Hoek
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Corsair Marine
    Bouwjaar: 2009
    Lengte x breedte: 8,60 x 6,10 meter
    Diepgang: 1,55 meter
    Gewicht: 1600 kg
    Zeiloppervlak: grootzeil 30 m²/ fok 16,5 m²/ screacher 36,5 m²/ spi 68 m²
    Maximum zeiloppervlak: 114 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Boot staat als we niet varen in een loods in Tiel. We traileren overal heen: weekenden naar Zeeland en IJsselmeer en met vakanties naar de Nederlandse en Duitse Wadden, Rügen, Denemarken, Zuid-Zweden, West-Zweden, Frankrijk – Atlantische kust en ook vaak naar Kroatië. Volgend jaar voor het eerst sinds heel lange tijd weer een vaste ligplaats: Marina Bruinisse – De Grevelingen

    Jan van Gent – Havkat 31

    Schipper: Jan Maris
    Ontwerper: Lars Oudrup
    Bouwer: Simon Rhebergen
    Bouwjaar: 1991
    Lengte x breedte: 9,50 x 5,95 meter
    Diepgang: 0,45 / 1,70 meter
    Gewicht: 3.000 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 40 en 48 / 17 m²
    Maximum zeiloppervlak: 155 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Ned. kust, Wadden, IJsselmeer, Veluwemeer

    Resolution – Dragonfly

    Schipper: Ludger Hebben (Lui)
    Ontwerper: J.Quorning
    Bouwer: Dragonfly Trimaran
    Bouwjaar: 2004
    Lengte x breedte: 9,20 x 6,80 meter
    Gewicht: 2500 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38/22 m²
    Maximum zeiloppervlak: 78 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Markermeer, Noordzee, Oostzee, familiecruiser van familie Hebben

    Lafi Bala – Corsair C36

    Schipper: Harald Kemper
    Ontwerper: Corsair
    Bouwer: Corsair
    Bouwjaar: 2003
    Lengte x breedte: 10,95 x 7,80 meter
    Diepgang: Min 55 max 175 cm
    Gewicht: ca. 3.700 kg in cruising mode
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: grootzeil 46 m² voorzeil 26 m²
    Maximum zeiloppervlak: code zero 49 m² en gennaker 134 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Nederlandse wateren, Noordzee, Oostzee.
    Deelnemer IMM 2019 in Karlskrona Zweden

    Genovevo de la O – Maram 36

    Schipper: Bram de Vries
    Ontwerper: Heinz Jürgen Sass
    Bouwer: Maram
    Bouwjaar: 1980
    Lengte x breedte: 11,9 x 5,1 meter
    Diepgang: 0,45 – 1,80 meter
    Gewicht: 3800 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 40 m² / 20 m²
    Maximum zeiloppervlak: 100 m² met de 2e genua
    Vaargebied, bijzondere reizen: Waddenzee en IJsselmeer. De boot is door de huidige eigenaar zelf vanuit Zweden naar Nederland gevaren. In 2024 wordt hopelijk naar Engeland, Schotland of Noorwegen gevaren.

    Redshift – Dragonfly 920 extreme

    Schipper: Hein Zelle
    Ontwerper: Quorning Boats
    Bouwer: Quorning Boats
    Bouwjaar: 2007
    Lengte x breedte: 9,2 x 7,8 meter
    Diepgang: 1,5 meter
    Gewicht: ca 2300 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 42 m² / 25 m²
    Maximum zeiloppervlak: 67 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee, soms Noordzee, Duitse Wadden, 4 maanden sabbatical naar Zweden

    Yippie Yo – Corsair F31rCC

    Schipper: R de Willigen
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Corsair
    Bouwjaar: 1999
    Lengte x breedte: 9,40 x 6,85 meter
    Diepgang: 2,20 meter
    Gewicht: 2260 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38,65 m² / 17,79 m²
    Maximum zeiloppervlak: 132 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Kusten van Europa inclusief Middellandse zee

    Meridiaan – Colne CC8

    Schipper: Maarten Wiersma
    Type schip: Hybride Solar motorcatamaran Colne CC8 family version
    Ontwerper: Colne / Wiersma family version
    Bouwer: Colne Catamarans LTD
    Bouwjaar: 2015
    Lengte x breedte: 8,1 x 3,6 meter
    Diepgang: 0,50 meter
    Gewicht: 3,6 ton
    Vaargebied, bijzondere reizen: Noordzee, Waddenzee

    One 2 Tri – Farrier F-22R

    Schipper: Sijbrand Jongejans
    Ontwerper: Ian Farrier
    Bouwer: Farrier International NZ
    Bouwjaar: 2018
    Lengte x breedte: 7,0 x 5,5 meter
    Diepgang: 150 cm
    Gewicht: 680 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 36,14 m²
    Maximum zeiloppervlak: 92,9 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Wadden en Friesland

    Els. – Tomcat 970

    Schipper: Peter Oberman
    Ontwerper: Ted Strain
    Bouwer: TomCat Boats (CAN)
    Bouwjaar: 2008
    Lengte x breedte: 970 x 490 cm
    Diepgang: 50 cm
    Gewicht: 2500 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 29 en 14 m²
    Maximum zeiloppervlak: 43 m²
    Vaargebied: Wadden-/ Noordzee
    Bijzondere reizen: naar de Loosdrechtse plassen

    Bora – Dragonfly 32 Evolution

    Schipper: Arjen Tromp
    Naam schip: Bora
    Type schip: Dragonfly 32 Evolution
    Ontwerper: Dragonfly
    Bouwer: Dragonfly
    Bouwjaar: 2021
    Lengte x breedte: 9,90 x 8,25 meter
    Diepgang: 2 meter
    Gewicht: 4700 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 58/ 29 m²
    Maximum zeiloppervlak: 58 + 29 + 110 + 66 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Vaargebied IJsselmeer en de Wadden. Deze zomer rondje Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland gedaan.

    Ozo – Havcat 27

    Schipper: Ronald Mors
    Ontwerper: Lars Oudrup
    Bouwer: Lars Oudrup
    Bouwjaar: 1979
    Lengte x breedte: 8,80 x 4,53 meter
    Diepgang: 0,70 meter
    Gewicht: 2300 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 26 m² / 20 m²
    Maximum zeiloppervlak: 70 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Waddenzee Oost. Rondje Jutland via Limfjord. Oost-Engeland.

    Aventurijn – Corsair 31

    Schipper: Rinnert van Basten Batenburg
    Naam schip: Aventurijn
    Type schip: Corsair 31
    Ontwerper: Ian Farrier
    Bouwer: Corsair
    Bouwjaar: 2010
    Lengte x breedte: 9,4 x 6,8 meter
    Diepgang: 0,5 / 1,6 meter
    Gewicht: 2250 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38 / 17,5 m²
    Maximum zeiloppervlak: 100 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Markermeer en Waddenzee

    Chili con Carne – Trimaran

    Schipper: Paul Kowalczyk
    Ontwerper: Dickmann
    Bouwer: self build
    Bouwjaar: 2000
    Lengte x breedte: 10,4 x 6,5 meter
    Diepgang: 0,6 meter
    Gewicht: 1900 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 30 m² /20 m²
    Maximum zeiloppervlak: 50 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJssselmeer, eerder Atlantische oversteek naar het Caribisch gebied in 2002

    Yamkat – Sagitta modified

    Schipper: Maarten Bakker
    Ontwerper: Woods
    Bouwer: MultiMarine, Multihull Centre
    Bouwjaar: 1995
    Lengte x breedte: 10 x 6 meter
    Diepgang: 0,65 / 1,5 meter
    Gewicht: 3 ton
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: Grootzeil 34 m² / 18 m²
    Maximum zeiloppervlak: 86 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Engeland, Ierland, Frankrijk, Kanaaleilanden, Bretagne

    Mallemok – Iroquois mk2

    Schipper: Floris Laane
    Ontwerper: Rod Mcalpine Downey
    Bouwer: Sailcraft, Reg White
    Bouwjaar: 1974
    Lengte x breedte: 9,50 x 4,0 meter
    Diepgang: 0,45 / 1,25 meter
    Gewicht: 3550 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 24 / 18,7 m²
    Maximum zeiloppervlak: ca 85 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: De Mallemok vaart deze zomer langs de zuidkust van UK en is van de Noorse fjorden tot in de Zwarte zee geweest. 10 jaar Middellandse Zeegebied. Thuis op Wadden en in Zeeland

    Geluksvogel – Dragonfly 920 extreme

    Schipper: Bram van de loosdrecht
    Ontwerper: Quorning Boats
    Bouwer: Quorning Boats
    Bouwjaar: 2006
    Lengte x breedte: 9.20 x 7.80 meter
    Diepgang: 1.50 meter
    Gewicht: 2.300 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 42 / 25 m²
    Maximum zeiloppervlak: 67 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Boot gekocht en opgehaald uit Nieuwpoort, België. Naar de ligplaats in Schokkerhaven gebracht. Bijzondere reizen moeten nog komen.

    Kikuyu – Dragonfly 1000

    Schipper: J.F. de Boer
    Ontwerper: Quorning
    Bouwer: Quorning
    Bouwjaar: 1992
    Lengte x breedte: 9,96 x 7,80 meter
    Diepgang: 0,55 meter
    Gewicht: 3200 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 57 / 25 m²
    Maximum zeiloppervlak: 82 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee. Wales, Zuid-Frankrijk

    Tallulah – Iroquois MkIIa

    Schipper: Steve E
    Ontwerper: Rod Macalpine-Downie
    Bouwer: Sailcraft Ltd, UK
    Bouwjaar: 1974
    Lengte x breedte: 9,6 x 4,1 meter
    Diepgang: 0,6 meter
    Gewicht: 2800 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: Now you’re asking..
    Vaargebied, bijzondere reizen: Riddle of the Sands

    Playstation – Corsair F31R

    Schipper: Marcel Bökkerink
    Ontwerper: Ian Farrier
    Bouwer: Corsair Marine
    Bouwjaar: 1998
    Lengte x breedte: 9,30 x 6,90 meter
    Diepgang: 0,65 meter
    Gewicht: 1900 kilo
    Vaargebied, bijzondere reizen: Wadden, Noordzee, Oostzee

    Kluut – PDQ 36

    Schipper: Leo en Marja Runia
    Ontwerper: Alen Slater
    Bouwer: PDQ Canada
    Bouwjaar: 1993
    Lengte x breedte: 10,80 x 5,50 meter
    Diepgang: 1,00 meter
    Gewicht: 6 ton
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 30 / 30 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Wadden en Oostzee.

    Poison – Dragonfly 25 Sport

    Schipper: Hennie van Sliedregt
    Ontwerper: Designed by Jens Quorning and Steen Olsen
    Bouwer: Quorning Boots
    Bouwjaar: 2015
    Lengte x breedte: 7,65 x 5,8 meter
    Diepgang: 0,35 m centerboard in – 1,5 m centerboard out
    Gewicht: 1150 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: fok 12 m² / grootzeil 29 m² / code 0 31 m² / genaker 56 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: We hebben de boot vorig jaar augustus gekocht dus alleen in Zeeland gevaren. De thuishaven is Bruinisse. Dus dit word voor het eerst de Waddenzee voor de Poison. De boot heeft bij de vorige eigenaar vanaf 2016 in het Gardameer gevaren en is daar nooit weg geweest dus de trailer is nog nieuw. Bij ons is het echter wel de bedoeling de trailer wat vaker te gebruiken om verschillende vaargebieden te verkennen.

    Wetterjuffer – Dragonfly 32

    Schipper: Daam vd Leij
    Ontwerper: Quorning
    Bouwer: Quorning
    Bouwjaar: 2013
    Lengte x breedte: 8,00 x 10,00 meter
    Diepgang: 1,80 meter
    Gewicht: 4000 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 60 / 35 m²
    Maximum zeiloppervlak: 160 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Noordzee, Wadden, IJsselmeer, Oostzee

    Pair of Twins – Pair of Twins 38

    Schipper: Harm Veenema
    Ontwerper: Harm Veenema
    Bouwer: Harm Veenema
    Bouwjaar: 2013
    Lengte x breedte: 11,5 x 7,00 meter
    Diepgang: 1 meter
    Gewicht: 8,5 ton
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 / 29 m²

    Madness – Farrier F-9A

    Schipper: Wouter en Paula Boom
    Ontwerper: Farrier
    Bouwer: Piet Bos
    Bouwjaar: 1998
    Lengte x breedte: 9,40 x 6,80 meter
    Diepgang: 0,45/ 2,0 meter
    Gewicht: 1900 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 / 19 m²
    Maximum zeiloppervlak: 79 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: Vaargebied Europa.
    Wouter en Paula hebben in 2006-08 diverse rondjes in de Med gedaan.
    Bard heeft in de periode 2009-23 diverse Europese reizen gemaakt, o.a. in Zweden/ Noorwegen.

    Schmalblättriger Breitwegerich – Format 9

    Schipper: Gerd
    Ontwerper: J. Peters
    Bouwjaar: 2002
    Lengte x breedte: 9 x 6 meter
    Diepgang: 0,8 meter
    Gewicht: 3000 kg
    Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38 / 14 m²
    Vaargebied, bijzondere reizen: German / Danish / Dutch North Sea Coast, Baltic Sea, Skagerrak