55 jaar Catamaran en Trimaran Club
Jubileum in Den Helder
De Catamaran Trimaran Club, de vereniging van multihullzeilers in Nederland, bestaat dit jaar alweer 55 jaar! Dit jubileum vieren we van donderdag 24 augustus tot zondag 27 augustus met een feestelijk evenement in Willemsoord, de sfeervolle haven van Den Helder. Op deze voormalige scheeps- en onderhoudswerf voor de Koninklijke Marine hopen we veel catamarans en trimarans in allerlei soorten en maten te mogen verwelkomen. De jachthaven is omgeven door monumentale panden, historische schepen en twee droogdokken. Op het terrein valt veel te ontdekken, zoals het lichtschip in de museumhaven, het Reddingsmuseum, het Marinemuseum met originele duikboot, een wrak uit 1620, gezellige terrasjes en nog veel meer.
Gezellig en sportief
Het belooft een gezellig club- en zeilfestijn te worden met diverse activiteiten en veel bezoekers aan de vrolijke botenparade in de haven. Er is ruim tijd gereserveerd om elkaar te ontmoeten en bij elkaar aan boord te kunnen stappen. Het uitwisselen van ervaringen met mensen met dezelfde interesse is tenslotte één van de charmes van zo’n bijeenkomst. De community van multihullzeilers strekt zich ook uit buiten Nederland: we verwachten zeilers uit België en Duitsland en waarschijnlijk ook enkele Franse en Engelse deelnemers. Zij zijn van harte welkom! Uiteraard staat voor de sportieve zeilers een uitdagend wedstrijdprogramma op de agenda. Er wordt gezeild op de Waddenzee (Gat van de Stier) om de Henk Eggink Trofee.
Het jubileum is aan het eind van de vakantieperiode gepland; we hopen dat de meeste leden dan weer teruggekeerd zijn van mooie zeilavonturen met sterke verhalen.
Wij hopen jullie in groten getale al dan niet met boot in Den Helder te treffen.
Het CTC-55 team,
Eric Mullink, Christina Stam, Ernst Steinraht, Gerard Hahne, Ariella Bijl
Programma
Donderdag 24 augustus
Aankomst van de schepen in Willemsoord. Ontvangst en registratie van de deelnemers in het Havenkantoor (gebouw 41) van 14.00 tot 18.00 uur.
Van 19.00 tot 21.00 uur is iedereen welkom voor de borrel en de officiële opening in de mastenloods van de Scheepstimmerwerkplaats, gebouw 73 (Medemblikkerloods).
Vrijdag 25 augustus
Van 9.00 tot 16.00 uur worden de wedstrijden om de HET gezeild op de Waddenzee.
Voor degenen die niet aan de wedstrijden deelnemen is er ’s ochtends om 10.00 uur een rondleiding over de voormalige Rijkswerf Willemsoord. ’s Middags is er om 14.00 uur de mogelijkheid om onder leiding van een gids een bezoek te brengen aan het Reddingmuseum.
’s Avonds is er een vragenuurtje met Hanneke Boon, James Wharram Designs.
Van 18.00 tot 21.00 uur is er een barbecue én heerlijke vers gerookte vis in de mastenloods van de Scheepstimmerwerkplaats, gebouw 73 (Medemblikkerloods).
Zaterdag 26 augustus
Van 9.00 tot 15.00 uur worden de wedstrijden om de HET gezeild op de Waddenzee.
Voor de niet-zeilers is een rondleiding bij het Marinemuseum georganiseerd, ’s ochtends om 10.30 uur.
’s Middags van 12.00 tot 16.00 uur: bezoekers die interesse hebben in het varen op een multihull willen we gelegenheid geven om aan boord te kijken en eventueel een stukje mee te varen.
Om 17.00 uur is de borrel en prijsuitreiking in restaurant Stoom in gebouw 60D, met aansluitend om 19.00 uur een gezellig buffet-diner; einde om 22.00 uur.
Zondag 27 augustus
Van 9.00 tot 10.30 uur is de officiële sluiting met zelf-meegebrachte koffie en gebak. Bij mooi weer zien we elkaar bij het Sluisdeurenpodium; bij slecht weer in de loods van de Scheepstimmerwerkplaats.
Voor iedereen die nog wat langer blijft én van kunst houdt is er een rondleiding in het unieke kunstproject de Nollen, om 15.00 uur.
Ons 55-jarig jubileum gaan we vieren in Willemsoord, de voormalige Marinewerf in Den Helder, een haven met een rijke historie. Vanwege de strategische ligging van Kaap Den Helder werd dit complex begin negentiende eeuw op initiatief van Napoleon ontworpen, en na zijn val in opdracht van koning Willem I gebouwd. Er kwamen fraaie gebouwen zoals sloepenloodsen, werkplaatsen en magazijnen. Ook een scheepshelling en twee droogdokken, die nog steeds gebruikt worden: in één ligt permanent het historische schip Bonaire, in het andere droogdok staan nog regelmatig schepen voor onderhoud. Na de sluiting van de Rijkswerf is het complex vanaf 1995 geheel gerenoveerd en hebben de gebouwen nieuwe bestemmingen gekregen.
Monumenten
Vanuit de moderne jachthaven die hier aangelegd is heeft men fraai uitzicht op een aantal van deze monumentale panden, op het ramschip de Schorpioen, de mijnenveger Abraham Crijnssen, de Bonaire, en twee gerestaureerde hijskranen.
Rondom het Willemsoord-complex ligt de Museumhaven. Hier liggen allerlei historische bedrijfsvaartuigen te pronken; grote blikvangers zijn het Lichtschip Texel en de Zr.Ms.Bonaire.
Musea
Verder bevinden zich hier het Reddingsmuseum Dorus Rijkers en het Marinemuseum waar u 500 jaar marinegeschiedenis kunt ervaren en een originele duikboot kunt bezichtigen. In een glazen paviljoen bevindt zich het wrak Samuel. Een koopvaarder van het type pinas uit ca. 1620. Het is nu prachtig geconserveerd. En uiteraard zijn er veel gezellige terrasjes!
Uitstapjes
Buiten Willemsoord valt ook nog genoeg te beleven, voor wie even een niet-nautische activiteit wil. Even uitwaaien op de zeedijk langs het Marsdiep, met uitzicht op Texel en de Razende Bol, bijvoorbeeld. Of een bezoek aan het Atlantikwall Centrum, waar een interactieve expositie over deze verdedigingslinie te bekijken is. Of een uitstapje naar kunstproject de Nollen: een wandeling door dit binnenduin leidt langs grote stalen sculpturen, langs bouwsels waar je van donker, via een ondergrondse toegang, weer in een lichte ruimte komt. Binnen twee van de gebouwtjes bevinden zich schilderingen die de gehele binnenruimte omvatten.
De haven
In de jachthaven is één lange steiger voor ons gereserveerd, waar we dubbel kunnen liggen. Verder kunnen we ‘stapelen’ aan een aantal kopsteigers en langs de steiger tussen de boxen. Mogelijk zijn ook enkele boxen beschikbaar. Er bevinden zich twee moderne, ruime sanitaire voorzieningen; ook wasmachines en drogers zijn aanwezig. Verder kan er diesel getankt worden en is er een vuilwaterpomp.
De toegang tot de jachthaven vanuit zee is via de Zeedoksluis; tijdens het jubileum zal deze zoveel mogelijk open staan, afhankelijk van het getij, zodat we vlot door kunnen varen. Op overige momenten moet geschut worden; dit kan op de volgende tijden: 8.00 uur – 12.00 uur en 15.00 uur – 21.00 uur. Er is momenteel een sluis in aanbouw die toegang geeft vanuit het Noordhollands Kanaal, de Boerenverdriet-sluis; echter het is nog niet bekend wanneer deze klaar zal zijn. Alternatief is dan via de Koopvaardersschutsluis en Zeedoksluis. Bezoekers die van het IJsselmeer komen via de Stevinsluis in Den Oever moeten er rekening mee houden dat je tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur alleen kunt meeliften met de beroepsvaart.
Zonder boot
Voor wie niet met de boot komt: er zijn ook een camperplaats en een Bed & Breakfast op Willemsoord. En uiteraard hotels in de omgeving, zoals Land’s End, met uitzicht op de Waddenzee.
Musea / rondleidingen
Vrijdagochtend
Een gids geeft een rondleiding over het hele terrein van Willemsoord en zal vertellen over de geschiedenis, architectuur en de bijzondere schepen die hier te bewonderen zijn.
Start: 10.00 uur
Duur: ca. 2 uur
Vertrek: bij het Informatiecentrum, gebouw 52A
Kosten: €6,- p.p., ter plaatse betalen
Vrijdagmiddag
Bezoek aan het Reddingmuseum Dorus Rijkers met gids.
Woeste zeeën, gestrande schepen en uitrukkende reddingboten. Beleef het in het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Het museum vertelt de geschiedenis van het Nederlandse reddingwezen op zee. Voor jong en oud is van alles te zien en te doen. Ervaar een echte redding in de VR-experience, waarbij je bemanningslid bent aan boord van de Nh1816. Houd je staande in windkracht 10 in de windtunnel, beleef de wilde zee met de vaarsimulator en verstuur zelf een bericht in morse. Met het Heldenspel kun je testen of je geschikt bent om redder te worden. Iedere schoolvakantie vinden extra activiteiten plaats.
Start: 14.00 uur
Duur rondleiding: 1 – 1,5 uur
Kosten: rondleiding betaald door de CTC. Entree volwassenen €11,-, kinderen €7,-, groepstarief v.a. 15 pers.: €9,- p.p., ter plaatse betalen. Gratis voor KNRM-leden en Museumkaarthouders.
Zaterdagochtend
Marinemuseum
In het torentje wandel je in zes zalen door de rijke geschiedenis van de Nederlandse marine.
Je maakt kennis met onze Nederlandse zeehelden uit de Gouden eeuw, leert over de overgang van zeil naar stoom en leeft mee met de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. In de interactieve tentoonstelling ‘Schip en werf’ kan de bezoeker klinken, lassen, touw knopen, lading hijsen of het geschut bedienen. Ontdek in de tentoonstelling Navy Games meer over de wisselwerking tussen marinespellen voor amusement en voor het opleiden van marinepersoneel. Ook het ramschip Schorpioen en de mijnenveger Abraham Crijnssen zijn te bezichtigen, en niet te vergeten een echte onderzeeër, de Tonijn!
Start rondleiding: 10.30 uur
Duur: ca. 1,5 uur
Kosten: rondleiding betaald door de CTC. Entree volwassenen €12,-, kinderen €7,50, groepstarief: €10,50 p.p., ter plaatse betalen. Museumkaart/Vriendenloterij gratis.
Of combikaart Reddingmuseum en Marinemuseum: €18,00 volwassenen / €12,00 kinderen.
Zondagmiddag (voor de kunstminnende blijvers)
Kunstproject de Nollen
Een wandeling door dit binnenduin leidt langs grote stalen sculpturen, langs bouwsels waar je van donker, via een ondergrondse toegang, weer in een lichte ruimte komt. Binnen twee van de gebouwtjes bevinden zich schilderingen die de gehele binnenruimte omvatten.
Start: 15.00 uur
Duur 1,5 uur
Kosten: €15,-, Museumkaart gratis. Rondleiding inbegrepen. Bij voldoende belangstelling kunnen we een privégids regelen (entree plus € 50,- voor de privégids)
Bereikbaarheid: 10 min. lopen naar station, 5 min. met de trein naar Den Helder Zuid; ingang Nollen is naast het station.
Inschrijven
Inschrijven kan tot en met zondag 13 augustus, maar let op: vol = vol. Er is plek voor maximaal 45 multihulls tijdens het jubileum. Voor meer informatie of wijzigingen: redactie@ctcnederland.nl
Kosten
Het inschrijfgeld (inclusief de borrels en maaltijden) is:
– voor CTC-leden €50,- per persoon (kinderen €25,-)
– voor niet-leden €56,25,- per persoon (kinderen €28,-)
In het bevestigingsformulier dat automatisch verstuurd wordt na inschrijving, staat hoe je kunt betalen.
Het liggeld (1,75 per meter per nacht) en de toeristenbelasting (1,58 p.p.p.n.) betaal je zelf bij de havenmeester.
De entree voor de musea betaal je ter plaatse, de rondleidingen worden betaald door de CTC, details staan onder het kopje ‘musea’.
Inschrijfformulier
De inschrijving is gesloten.
Vergeet niet een kijkje te nemen in de jubileumwinkel!
Zeil mee met een multihull
Met het evenement willen we ook medewatersporters kennis laten maken met meerrompschepen. In de haven is een interessante collectie te aanschouwen: van de sportieve trimarans van Dragonfly of Farrier en de grote toercatamarans van de Franse werven als Lagoon en Catana tot de snelle Havkats, Graingers en de interessante one-off’s van zelfbouwers. Een unieke kans om al die verschillende typen naast elkaar te kunnen te zien en te vergelijken. Op de deelnemende boten zal een informatiebordje worden bevestigd met gegevens van het schip. Belangstellenden kunnen eventueel een kijkje nemen aan boord en een aantal cats en tri’s ligt klaar om met serieus geïnteresseerden een stukje te zeilen en naar het wedstrijdveld op zaterdagmiddag te kijken.
U dient zich vooraf aan te melden via onderstaand formulier of een e-mail aan de organisatie. Als u specifiek belangstelling heeft voor een bepaald type schip kunt u dat ook aangeven. Let op: er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en een en ander is afhankelijk van de weersomstandigheden. Via e-mail wordt u op de hoogte gehouden van eventuele wijzigingen in het programma.
Jubileumwinkel
In de jubileumwinkel vind je kleding, petjes, tassen, voor elk wat wils. Mis je nog iets? mail dan de redactie.
Het verstand van Poeh – Kraken 33
Schipper: Karst Hoogenboom
Ontwerper: Lock Crowther
Bouwer: Kees Hoogenboom
Bouwjaar: 1978
Lengte x breedte: 10 x 6,9 meter
Diepgang: 0,5 / 2 meter
Gewicht: 2000 kg
Adelaide – TEK-35
Schipper: Paul Hofman
Ontwerper: John Shuttleworth
Bouwer: TEK Composites, Stoney Creek Ontario, Canada
Bouwjaar: 2001
Lengte x breedte: 10,60 x 7,45 meter
Diepgang: 0,50 / 2,40 meter
Gewicht: 5300 kg in cruising mode
Zeiloppervlak: grootzeil + voorzeil 49,6 + 23,4 = 73 m²
Maximum zeiloppervlak: 133 m²
Vaargebied: Noordwest-Europa en Scandinavië.
Bijzondere reizen: 2001 van Lake Ontario, via Lake Erie en het Erie Canal naar New York, 2021 van Nederland naar de Botnische Golf en terug
Noor – TC 999
Schipper: Eric Mullink
Ontwerper: Ulf Tolfsen
Bouwer: Arild Tolfsen
Bouwjaar: 1981
Lengte x breedte: 10,0 x 6,4 meter
Diepgang: 0,5 – 1,5 meter
Gewicht: 3,3 ton
Vaargebied: Scandinavië en Noordwest Europa.
Bijzondere reizen: Wij hebben het schip vorig jaar gekocht in Noorwegen van de nicht van de bouwer en haar via de Zweedse westkust, Denemarken en Duitsland naar Durgerdam gevaren. Daarvoor heeft ze altijd in Scandinavië gevaren met als verste tocht een oversteek naar Schotland.
Equinox – Kurt Huges trimaran
Schipper: Renzo van der Plas
Ontwerper: Kurt Hughes
Bouwer: Bob
Bouwjaar: 2002
Lengte x breedte: 11.50 x 10 meter
Diepgang: 2.60 meter
Gewicht: 4000 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 76 m²
Maximum zeiloppervlak: 160 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee, Oostzee, Noordzee, Kanaal, Golf van Biskaje, Middellandse Zee, Atlantische Oceaan, Cariben. We zijn twee keer naar de Cariben en terug gevaren, daarnaast ook nog een rondje Oostzee en afgelopen jaar heen en weer langs de Franse kust in het Kanaal. Zie ook lifeatsea.nl
Maurie – Seawind 1160
Schipper: Christina Stam
Ontwerper: Richard Ward
Bouwer: Mariglass, Balmain, Australie
Bouwjaar: 2008
Lengte x breedte: 11,60 x 6,50 meter
Diepgang: 1,20 meter
Gewicht: 10,5 ton
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: grootzeil 62 m² / fok 22 m² / screacher 62 m²
Maximum zeiloppervlak: 124 m² / 165 m² met spinnaker
Vaargebied: Wadden, Noordzee, IJsselmeer, Oostzee
Bijzondere reizen: 2019 Zweedse Oostkust tot Stockholm, 2022 Denemarken, rondje Funen.
Reizen met vorige eigenaar: New York – Nova Scotia en Intercoastal Waterways, USA; Engelse kust en Kanaaleilanden
Thundercat – Suncat 30 catamaran
Schipper: Wim Van Houdt
Ontwerper: Derek Kelsall
Bouwer: Bayside Marine (werf Derek Kelsall)
Bouwjaar: 1989-1990
Lengte x breedte: 8.99 x 5.50 meter
Diepgang: 0.40 – 1.80 meter
Gewicht: 3700 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: ± 35 m² / ± 11 m²
Maximum zeiloppervlak: ± 96 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Wij zwerven gans de zomer voornamelijk door het zuiden van Nederland, vroeger vakantietrips naar zuidkust UK tot Wight.
Hunky Dory – Trimaran
Schipper: Ernst Steinraht
Ontwerper: Woods/Baartman
Bouwer: A. Baartman
Bouwjaar: 2004
Lengte x breedte: 12 × 7 meter
Diepgang: 1,1 meter
Gewicht: 6500 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 47/23 m²
Maximum zeiloppervlak: 170 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Wad en Noordzee. Portugal, Engeland, Frankrijk, Horta, Carib.
Zazou – Starck 852 (Piana 30)
Schipper: Pieter Scargo
Ontwerper: Bertrand Desray
Bouwer: Chantier Bertrand
Bouwjaar: 1994
Lengte x breedte: 9,20 x 4,90 meter
Diepgang: 0,70 meter
Gewicht: 2200 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 31 / 11 m²
Maximum zeiloppervlak: 42 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Zeeland, Noordzee, Oostzee
Kehaar – Seawind 1190 Sport
Schipper: J.W. van Crevel
Ontwerper: Seawind
Bouwer: Seawind
Bouwjaar: 2019
Lengte x breedte: 12 x 6.5 meter
Diepgang: 0,7 / 2,1 meter
Gewicht: 7000 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 61 / 24 m²
Maximum zeiloppervlak: 184 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Eerste/vorige eigenaar voer van Vietnam (werf) naar East Coast USA, 16000 nm.
Sant Dorig – Catana 40 S
Schipper: Bram van Leeuwen
Ontwerper: Lock Crowther
Bouwer: Catana
Bouwjaar: 1992
Lengte x breedte: 12 x 6 meter
Diepgang: 90 cm
Gewicht: 9 ton
Calypso – F-24
Schipper: Tom Siemerink
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Corsair
Bouwjaar: 1996
Lengte x breedte: 7,30 bij 5,00 meter
Diepgang: 0,3 meter
Gewicht: 1275 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 23/11 m²
Maximum zeiloppervlak: 69 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Wadden, IJsselmeer, Noordzee
Jan Rap – Corsair F27
Schipper: J van der Veen
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Corsair
Bouwjaar: 1994
Lengte x breedte: 8.25 x 5.80 meter
Diepgang: 0.4 – 1.5 meter
Gewicht: 1400 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 29 / 16 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Binnen- en kustwateren
Twabak – Fountaine Payot Maldives
Schipper: Egbert Mulder
Ontwerper: M.Joubert, B. Nivelt
Bouwer: Fountaine Payot
Bouwjaar: 1993
Lengte x breedte: 9,6 x 5,30 meter
Diepgang: 1 meter
Gewicht: 5 ton
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 m² / 18 m²
Maximum zeiloppervlak: 84 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Zuid-Bretagne naar Nederland zomer 2023. Daarvoor hebben drie Franse eigenaren met het schip gevaren.
Thriller – F-32R
Schipper: Arno Molenaar
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Arno Molenaar
Bouwjaar: 2018
Lengte x breedte: 10 x 7 meter
Diepgang: 2,05 meter
Gewicht: 1680 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 53 m²
Maximum zeiloppervlak: 91 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer / Wadden en met trailer naar het buitenland
Wawaru – Somersault 26
Schipper: Klaas Parrel
Ontwerper: Dick Newick
Bouwer: Bill Murphy (Chicago)
Bouwjaar: 1989
Lengte x breedte: 800 x 600 cm
Diepgang: 1,5 m
Gewicht: 1000 kg (rating gemeten)
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 20/13 m²
Maximum zeiloppervlak: 65 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Ketelmeer, IJsselmeer, Wadden, 2016 naar Wight , Curacao/Aruba/Bonaire/Aves (Venezuela)
Let’s Tango – Corsair 28EC
Schipper: Marcel en Wilma Hoek
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Corsair Marine
Bouwjaar: 2009
Lengte x breedte: 8,60 x 6,10 meter
Diepgang: 1,55 meter
Gewicht: 1600 kg
Zeiloppervlak: grootzeil 30 m²/ fok 16,5 m²/ screacher 36,5 m²/ spi 68 m²
Maximum zeiloppervlak: 114 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Boot staat als we niet varen in een loods in Tiel. We traileren overal heen: weekenden naar Zeeland en IJsselmeer en met vakanties naar de Nederlandse en Duitse Wadden, Rügen, Denemarken, Zuid-Zweden, West-Zweden, Frankrijk – Atlantische kust en ook vaak naar Kroatië. Volgend jaar voor het eerst sinds heel lange tijd weer een vaste ligplaats: Marina Bruinisse – De Grevelingen
Jan van Gent – Havkat 31
Schipper: Jan Maris
Ontwerper: Lars Oudrup
Bouwer: Simon Rhebergen
Bouwjaar: 1991
Lengte x breedte: 9,50 x 5,95 meter
Diepgang: 0,45 / 1,70 meter
Gewicht: 3.000 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 40 en 48 / 17 m²
Maximum zeiloppervlak: 155 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Ned. kust, Wadden, IJsselmeer, Veluwemeer
Resolution – Dragonfly
Schipper: Ludger Hebben (Lui)
Ontwerper: J.Quorning
Bouwer: Dragonfly Trimaran
Bouwjaar: 2004
Lengte x breedte: 9,20 x 6,80 meter
Gewicht: 2500 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38/22 m²
Maximum zeiloppervlak: 78 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Markermeer, Noordzee, Oostzee, familiecruiser van familie Hebben
Lafi Bala – Corsair C36
Schipper: Harald Kemper
Ontwerper: Corsair
Bouwer: Corsair
Bouwjaar: 2003
Lengte x breedte: 10,95 x 7,80 meter
Diepgang: Min 55 max 175 cm
Gewicht: ca. 3.700 kg in cruising mode
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: grootzeil 46 m² voorzeil 26 m²
Maximum zeiloppervlak: code zero 49 m² en gennaker 134 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Nederlandse wateren, Noordzee, Oostzee.
Deelnemer IMM 2019 in Karlskrona Zweden
Genovevo de la O – Maram 36
Schipper: Bram de Vries
Ontwerper: Heinz Jürgen Sass
Bouwer: Maram
Bouwjaar: 1980
Lengte x breedte: 11,9 x 5,1 meter
Diepgang: 0,45 – 1,80 meter
Gewicht: 3800 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 40 m² / 20 m²
Maximum zeiloppervlak: 100 m² met de 2e genua
Vaargebied, bijzondere reizen: Waddenzee en IJsselmeer. De boot is door de huidige eigenaar zelf vanuit Zweden naar Nederland gevaren. In 2024 wordt hopelijk naar Engeland, Schotland of Noorwegen gevaren.
Redshift – Dragonfly 920 extreme
Schipper: Hein Zelle
Ontwerper: Quorning Boats
Bouwer: Quorning Boats
Bouwjaar: 2007
Lengte x breedte: 9,2 x 7,8 meter
Diepgang: 1,5 meter
Gewicht: ca 2300 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 42 m² / 25 m²
Maximum zeiloppervlak: 67 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee, soms Noordzee, Duitse Wadden, 4 maanden sabbatical naar Zweden
Yippie Yo – Corsair F31rCC
Schipper: R de Willigen
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Corsair
Bouwjaar: 1999
Lengte x breedte: 9,40 x 6,85 meter
Diepgang: 2,20 meter
Gewicht: 2260 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38,65 m² / 17,79 m²
Maximum zeiloppervlak: 132 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Kusten van Europa inclusief Middellandse zee
Meridiaan – Colne CC8
Schipper: Maarten Wiersma
Type schip: Hybride Solar motorcatamaran Colne CC8 family version
Ontwerper: Colne / Wiersma family version
Bouwer: Colne Catamarans LTD
Bouwjaar: 2015
Lengte x breedte: 8,1 x 3,6 meter
Diepgang: 0,50 meter
Gewicht: 3,6 ton
Vaargebied, bijzondere reizen: Noordzee, Waddenzee
One 2 Tri – Farrier F-22R
Schipper: Sijbrand Jongejans
Ontwerper: Ian Farrier
Bouwer: Farrier International NZ
Bouwjaar: 2018
Lengte x breedte: 7,0 x 5,5 meter
Diepgang: 150 cm
Gewicht: 680 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 36,14 m²
Maximum zeiloppervlak: 92,9 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Wadden en Friesland
Els. – Tomcat 970
Schipper: Peter Oberman
Ontwerper: Ted Strain
Bouwer: TomCat Boats (CAN)
Bouwjaar: 2008
Lengte x breedte: 970 x 490 cm
Diepgang: 50 cm
Gewicht: 2500 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 29 en 14 m²
Maximum zeiloppervlak: 43 m²
Vaargebied: Wadden-/ Noordzee
Bijzondere reizen: naar de Loosdrechtse plassen
Bora – Dragonfly 32 Evolution
Schipper: Arjen Tromp
Naam schip: Bora
Type schip: Dragonfly 32 Evolution
Ontwerper: Dragonfly
Bouwer: Dragonfly
Bouwjaar: 2021
Lengte x breedte: 9,90 x 8,25 meter
Diepgang: 2 meter
Gewicht: 4700 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 58/ 29 m²
Maximum zeiloppervlak: 58 + 29 + 110 + 66 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Vaargebied IJsselmeer en de Wadden. Deze zomer rondje Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland gedaan.
Ozo – Havcat 27
Schipper: Ronald Mors
Ontwerper: Lars Oudrup
Bouwer: Lars Oudrup
Bouwjaar: 1979
Lengte x breedte: 8,80 x 4,53 meter
Diepgang: 0,70 meter
Gewicht: 2300 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 26 m² / 20 m²
Maximum zeiloppervlak: 70 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Waddenzee Oost. Rondje Jutland via Limfjord. Oost-Engeland.
Aventurijn – Corsair 31
Schipper: Rinnert van Basten Batenburg
Naam schip: Aventurijn
Type schip: Corsair 31
Ontwerper: Ian Farrier
Bouwer: Corsair
Bouwjaar: 2010
Lengte x breedte: 9,4 x 6,8 meter
Diepgang: 0,5 / 1,6 meter
Gewicht: 2250 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38 / 17,5 m²
Maximum zeiloppervlak: 100 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Markermeer en Waddenzee
Chili con Carne – Trimaran
Schipper: Paul Kowalczyk
Ontwerper: Dickmann
Bouwer: self build
Bouwjaar: 2000
Lengte x breedte: 10,4 x 6,5 meter
Diepgang: 0,6 meter
Gewicht: 1900 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 30 m² /20 m²
Maximum zeiloppervlak: 50 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJssselmeer, eerder Atlantische oversteek naar het Caribisch gebied in 2002
Yamkat – Sagitta modified
Schipper: Maarten Bakker
Ontwerper: Woods
Bouwer: MultiMarine, Multihull Centre
Bouwjaar: 1995
Lengte x breedte: 10 x 6 meter
Diepgang: 0,65 / 1,5 meter
Gewicht: 3 ton
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: Grootzeil 34 m² / 18 m²
Maximum zeiloppervlak: 86 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Engeland, Ierland, Frankrijk, Kanaaleilanden, Bretagne
Mallemok – Iroquois mk2
Schipper: Floris Laane
Ontwerper: Rod Mcalpine Downey
Bouwer: Sailcraft, Reg White
Bouwjaar: 1974
Lengte x breedte: 9,50 x 4,0 meter
Diepgang: 0,45 / 1,25 meter
Gewicht: 3550 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 24 / 18,7 m²
Maximum zeiloppervlak: ca 85 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: De Mallemok vaart deze zomer langs de zuidkust van UK en is van de Noorse fjorden tot in de Zwarte zee geweest. 10 jaar Middellandse Zeegebied. Thuis op Wadden en in Zeeland
Geluksvogel – Dragonfly 920 extreme
Schipper: Bram van de loosdrecht
Ontwerper: Quorning Boats
Bouwer: Quorning Boats
Bouwjaar: 2006
Lengte x breedte: 9.20 x 7.80 meter
Diepgang: 1.50 meter
Gewicht: 2.300 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 42 / 25 m²
Maximum zeiloppervlak: 67 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Boot gekocht en opgehaald uit Nieuwpoort, België. Naar de ligplaats in Schokkerhaven gebracht. Bijzondere reizen moeten nog komen.
Kikuyu – Dragonfly 1000
Schipper: J.F. de Boer
Ontwerper: Quorning
Bouwer: Quorning
Bouwjaar: 1992
Lengte x breedte: 9,96 x 7,80 meter
Diepgang: 0,55 meter
Gewicht: 3200 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 57 / 25 m²
Maximum zeiloppervlak: 82 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Waddenzee. Wales, Zuid-Frankrijk
Tallulah – Iroquois MkIIa
Schipper: Steve E
Ontwerper: Rod Macalpine-Downie
Bouwer: Sailcraft Ltd, UK
Bouwjaar: 1974
Lengte x breedte: 9,6 x 4,1 meter
Diepgang: 0,6 meter
Gewicht: 2800 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: Now you’re asking..
Vaargebied, bijzondere reizen: Riddle of the Sands
Playstation – Corsair F31R
Schipper: Marcel Bökkerink
Ontwerper: Ian Farrier
Bouwer: Corsair Marine
Bouwjaar: 1998
Lengte x breedte: 9,30 x 6,90 meter
Diepgang: 0,65 meter
Gewicht: 1900 kilo
Vaargebied, bijzondere reizen: Wadden, Noordzee, Oostzee
Kluut – PDQ 36
Schipper: Leo en Marja Runia
Ontwerper: Alen Slater
Bouwer: PDQ Canada
Bouwjaar: 1993
Lengte x breedte: 10,80 x 5,50 meter
Diepgang: 1,00 meter
Gewicht: 6 ton
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 30 / 30 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: IJsselmeer, Wadden en Oostzee.
Poison – Dragonfly 25 Sport
Schipper: Hennie van Sliedregt
Ontwerper: Designed by Jens Quorning and Steen Olsen
Bouwer: Quorning Boots
Bouwjaar: 2015
Lengte x breedte: 7,65 x 5,8 meter
Diepgang: 0,35 m centerboard in – 1,5 m centerboard out
Gewicht: 1150 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: fok 12 m² / grootzeil 29 m² / code 0 31 m² / genaker 56 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: We hebben de boot vorig jaar augustus gekocht dus alleen in Zeeland gevaren. De thuishaven is Bruinisse. Dus dit word voor het eerst de Waddenzee voor de Poison. De boot heeft bij de vorige eigenaar vanaf 2016 in het Gardameer gevaren en is daar nooit weg geweest dus de trailer is nog nieuw. Bij ons is het echter wel de bedoeling de trailer wat vaker te gebruiken om verschillende vaargebieden te verkennen.
Wetterjuffer – Dragonfly 32
Schipper: Daam vd Leij
Ontwerper: Quorning
Bouwer: Quorning
Bouwjaar: 2013
Lengte x breedte: 8,00 x 10,00 meter
Diepgang: 1,80 meter
Gewicht: 4000 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 60 / 35 m²
Maximum zeiloppervlak: 160 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Noordzee, Wadden, IJsselmeer, Oostzee
Pair of Twins – Pair of Twins 38
Schipper: Harm Veenema
Ontwerper: Harm Veenema
Bouwer: Harm Veenema
Bouwjaar: 2013
Lengte x breedte: 11,5 x 7,00 meter
Diepgang: 1 meter
Gewicht: 8,5 ton
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 / 29 m²
Madness – Farrier F-9A
Schipper: Wouter en Paula Boom
Ontwerper: Farrier
Bouwer: Piet Bos
Bouwjaar: 1998
Lengte x breedte: 9,40 x 6,80 meter
Diepgang: 0,45/ 2,0 meter
Gewicht: 1900 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 44 / 19 m²
Maximum zeiloppervlak: 79 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: Vaargebied Europa.
Wouter en Paula hebben in 2006-08 diverse rondjes in de Med gedaan.
Bard heeft in de periode 2009-23 diverse Europese reizen gemaakt, o.a. in Zweden/ Noorwegen.
Schmalblättriger Breitwegerich – Format 9
Schipper: Gerd
Ontwerper: J. Peters
Bouwjaar: 2002
Lengte x breedte: 9 x 6 meter
Diepgang: 0,8 meter
Gewicht: 3000 kg
Zeiloppervlak grootzeil / voorzeil: 38 / 14 m²
Vaargebied, bijzondere reizen: German / Danish / Dutch North Sea Coast, Baltic Sea, Skagerrak